مدیریت یک مجموعه تجاری و یا آغاز یک کسبوکار شخصی، وجوه بسیاری دارد و یکی از مهمترین آنها، انتخاب افراد مناسب برای انجام وظایف است. اگر در ابتدای راه هستید، باید بدانید که موفقیت یا شکست شما به عملکرد افراد مجموعهتان ارتباط مستقیمی خواهد داشت؛ اگر شما مدیر یک مجموعه باشید ممکن است یافتن نیروهای مناسب، چالش و دغدغه اصلیتان باشد. فرایند جذب و استخدام منابع انسانی، یک پروسه بسیار حساس و پیچیده است و به همین خاطر باید با داشتن اطلاعات کافی، در این مسیر قدم بگذارید.
استخدام از مهمترین اقدامات و تصمیمات در حوزه مدیریت منابع انسانی است، آنقدر مهم که برخی صاحب نظران استخدام را سنگ بنای موفقیت سازمانها میدانند. به عقیده آقای پیتر دراکر هیچ سازمانی نمیتواند کاری بیش از توانایی کارکنانش انجام دهد. استخدام افراد مناسب و شایسته کمک میکند تا استراتژیهای سازمان بخوبی تحقق یابد. استخدام کارکنان خلاق سازمان را خلاق و استخدام کارکنان منظم سازمان را منظم میکند، سازمانها و مدیران آنها مایلند کسانی را استخدام کنند که با فضا، فرهنگ و ارزشهای سازمان سازگارند و به تقویت و تحکیم آن کمک میکند.
بسیاری از تلاشهای آموزشی و انگیزشی سازمانها به سرانجام مطلوب نمیرسند و به اهداف خود نائل نمیشوند فقط به این دلیل که در انتخاب و انتصاب افراد اشتباه شده است و افراد در موقعیتهای سازمانی قرار گرفتهاند که مناسب آن نیستند. به تعبیر دیگر هیچ برنامه آموزشی یا انگیزشی نمیتواند اشتباهاتی که در زمان استخدام رخ داده است را جبران کند. انتخاب درست کارکنان به این معنی است که آنها با شغل، همکارشان و سازمان تناسب دارند و تناسب یکی از عواملی است که موجب حفظ ارتباط و پایداری رابطه استخدامی میشود.
انتخاب افراد مناسب یکی از رمزو رازهای موفقیت موفقترین شرکت های دنیاست و بسیاری از رهبران و مدیران شایسته و موفق جهان، موفقیت خود را تا حدود زیادی به جذب افراد شایسته نسبت میدهند.